Daleko idące skutki niewielkiej utraty wagi

Utrata wagi jest ciężka dla nas wszystkich niezależnie od tego, czy zrzuca się kilka kilogramów, czy 50. A jeśli w przeszłości nie udało ci się schudnąć tyle ile chciałbyś, to zakładasz, że nie ma sensu próbować. Badania dowodzą, że jeśli stracisz nawet niewielką wagę, będziesz czerpać korzyści, które znacznie wpłyną na Twoje zdrowie.

Magiczna liczba to 5% całkowitej masy ciała; wtedy właśnie widzimy istotne zmiany fizjologiczne.

Ile to jest 5%?

Łatwym sposobem na obliczenie 5% całkowitej wagi ciała jest wzięcie 10% swojej wagi i podzielenie tej liczby przez dwa. Na przykład, jeśli ważysz 80 kilogramów, 10% Twojej wagi to 8 kilogramów; połowa z tego, czyli 4 kilogramy to 5% Twojej całkowitej wagi ciała.

Osiągnięcie progu 5% może nie potrwać długo. Bezpieczne tempo utraty wagi to od pół lub jednego kilograma tygodniowo. Przy tym tempie, osoba o wadze 80 kilogramów może zaobserwować utratę 5% całkowitej masy ciała w ciągu miesiąca lub dwóch.

Skutki utraty wagi

Najbardziej widoczną oznaką utraty wagi jest szczuplejsze ciało. Ale istnieje wiele ważniejszych zmian, których nie można dostrzec, między innymi kilka z poniższych.

Zmniejszona zgaga. Dodatkowe kilogramy uciskają Twój żołądek, co może zmusić kwas żołądkowy do cofnięcia się do przełyku i spowodować ognistą dolegliwość zgagi. Jest też odwrotnie: utrata wagi zmniejsza ciśnienie i hamuje zgagę.

Zmniejszony ból kolan. Każdy dodatkowy kilogram, który nosisz, powoduje dodatkowe obciążenie w stawach kolanowych. Dla osoby o wadze 100 kilogramów, która ma 10 kilogramów nadwagi (a powinna ważyć 90 kilogramów), te 10 dodatkowych dodaje około 40 kilogramów dodatkowego ucisku na każdym kroku.

Obniżone ciśnienie krwi. Ryzyko rozwoju wysokiego ciśnienia krwi zwiększa się trzykrotnie w przypadku osób dorosłych z nadwagą. Ale każdy kilogram utraty wagi może prowadzić do zmniejszenia ciśnienia zarówno w górnej (skurczowe) i dolnej (rozkurczowe) liczbie w pomiarze ciśnienia krwi. Byłby to spadek ciśnienia krwi o prawie osiem punktów dla osoby o wadze 150 kilogramów i 5% całkowitej utraty wagi ciała.

Zmniejszone ryzyko zachorowania na cukrzycę. Przyrost masy ciała jest silnym czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy.

Tłuszcz to nie tylko pasywne miejsce przechowywania kalorii. Związki chemiczne zwane adipokinami, wydzielane przez komórki tłuszczowe, mogą powodować stan zapalny i zakłócać działanie insuliny (hormonu, który umożliwia komórkom wykorzystanie cukru we krwi do produkcji energii); więcej tłuszczu, więcej adipokin. Utrata masy ciała obniża jednak poziom adipokin, pozwala na skuteczniejsze obniżenie poziomu cukru we krwi i zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Lepsze funkcje seksualne. Istnieją pewne dowody na to, że nadwaga i otyłość zmniejszają funkcje seksualne, a odzyskanie zdrowej wagi ją poprawia. Powodem może być fakt, że zdrowa waga obniża ciśnienie krwi i zapobiega cukrzycy, a zarówno wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca mogą kolidować z seksem.

Lepszy sen. Osoby z nadwagą mogą doświadczyć bezdechu sennego, który jest stanem złej jakości snu charakteryzującym się wieloma przerwami w oddychaniu przez całą noc. Utrata masy ciała często zmniejsza bezdech senny, a sen staje się bardziej regenerujący.

Dodatkowa energia. Im więcej wagi nabierasz, tym ciężej Twoje ciało musi pracować, aby się poruszać. Wymaga to więcej adenozynotrifosforanu (ATP) – cząsteczki, która dostarcza energię do komórek. Kiedy zrzucasz wagę, zużywasz mniej ATP, więc masz więcej energii na to, co chcesz robić.

Zwiększone poczucie własnej wartości. Dla niektórych ludzi waga jest związana z poczuciem własnej wartości. Kiedy zrzucają wagę, czują się lepiej ze sobą, bardziej współdziałają z innymi i dobrze czują się w życiu.